ΓΝΩΜΗ

"ΩΣ ΑΕΙ ΤΟΝ ΟΜΟΙΟΝ ΑΓΕΙ ΘΕΟΣ ΩΣ ΤΟΝ ΟΜΟΙΟΝ"
Όμηρος, Οδύσσεια
Όπως πάντοτε τον όμοιον οδηγεί ο Θεός ως τον όμοιον
(Απόδοση Νότα Κυμοθόη)


Δευτέρα 15 Σεπτεμβρίου 2008

Νότα Κυμοθόη"ΑΜΠΕΛΙ ΜΟΥ ΠΛΑΤΥΦΥΛΛΟ" Δοκίμιο


                                                                                                     
Νότα Κυμοθόη*
Αμπέλι μου πλατύφυλλο 
Αμπέλι μου πλατύφυλλο και κοντοκλαδεμένο!.. Η εποχή του τρύγου έφτασε! Τα ώριμα σταφύλια κρέμονται στις κληματόβεργες και περιμένουν...Τ΄αμπέλια κάποτε ήταν χαρά και τραγούδια, από τους ανθρώπους οι οποίοι έκοβαν τα σταφύλια. Η σοδειά εύχονταν να είναι καλή και άπλωναν το τραγούδι τους στους αμπελώνες. Είχα αυτήν τη χαρά γευτεί και οι μνήμες μου είναι πολλές. Εύχομαι σε όλους τους φίλους αμπελουργούς καλή σοδειά! Χρόνια πολλά και καλά κι ευωδιαστά κρασιά! Με την αγάπη μου κοντά σας, Νότα Κυμοθόη!


Θυμάμαι κι ένα ποίημα του Ζαχαρία Παπαντωνίου με γλυκιά νοσταλγία... από τα σχολικά χρόνια...Τι μαθαίναμε παιδιά!..Τι ωραίο ποίημα! Θυμάμαι πως περπατούσα κάτω από την κληματαριά που είχαμε στην αυλή μας και το διάβαζα δυνατά για να το αποστηθίσω...

" Σε μια ρώγα από σταφύλι/ έπεσαν οχτώ σπουργίτες
και τρωγόπιναν οι φίλοι τσίρι-τίρι, τσιριτρό/ τσιριτρί, τσιριτρό!/
Εχτυπούσανε τις μύτες/ και κουνούσαν τις ουρές/ κι είχαν γέλια και χαρές/
τσίρι-τίρι, τσιριτρό/ τσιριτρί, τσιριτρό! Πώ πω πώ πω/ σε μια ρώγα/φαγοπότι και φωνή!/ Την αφήσαν αδειανή./ Τσίρι-τίρι, τσιριτρό/ τσιριτρί,τσιριτρό!/
Και μεθύσαν κι όλη μέρα/ πάνε δώθε πάνε πέρα/ τραγουδώντας στον αέρα!/ Τσίρι-τίρι,τσιριτρό/
τσιριτρί,τσιριτρό!"

Και μετά ήρθε ο Όμηρος...μέσα στην Ιλιάδα! Αυτός ο θαυμάσιος Έλληνας, όπου γράφει:

"...Κι αμπέλι μέσα σκάλισα
σταφύλια φορτωμένο
χρυσό και όμορφο
κι ήτανε μαύρα σταφύλια επάνω.
Στηρίζονταν τα κλήματα σε φούρκες ασημένιες.
Κι αγόρια ανοιχτόκαρδα
μες σε πλεκτά καλάθια
εκουβαλούσαν το καρπό
που είναι γλυκός σα μέλι!"


Κι ένα ωραίο τραγούδι Δημοτικό*...που μιλάει για τη στενή σχέση αμπελουργού κι αμπελιού!..Το είχα μάθει παιδί από τη γιαγιά μου την Ελένη και το μερακλή πατέρα μου!..Είναι "Οικογενειακό Τραγούδι", κι όποιος το πάρει για ανάρτηση, παρακαλώ πολύ να αναφέρει την πηγή: Νότα Κυμοθόη!
"Αμπέλι μου πλατύφυλλο και κοντοκλαδεμένο
για δε ανθείς, για δε καρπείς σταφύλια για δε βγάνεις;/ Με κούρασες παλιάμπελο και θα σε ξεριζώσω/ ή θα γυρέψω πουλητή από μια ξένη χώρα/ και πάω να σε πουλήσω./ Μη με ξεριζώσεις και πονώ/ μήτε να με πουλήσεις κι εγώ αφέντη μου καλέ/ πάλι θα σου καρπίσω./ Για βάλε νιους και σκάψε με/ γέρους και κλάδεψέ με
βάλε κορίτσια όμορφα και κορφολόγισέ με. Να ειδείς ανθούς/ να ειδείς καρπούς/σταφύλια φορτωμένο που θα γενώ για σένανε αφέντη μου προσμένω/ και τότε βάλε αγόρια δυνατά/ να ρθουν μα με τρυγήσουν και άντρες με τα μπράτσα τους να πάν στο πατητήρι τα ολόγλυκα σταφύλια μου./ Κι εκεί βάλε κορίτσια όμορφα/ κι αγόρια ερωτευμένα/ για να πατήσουν το καρπό/ ο μούστος μου να τρέξει και σε βαρέλια δρύινα/ κρασί να ωριμάσει να πίνεις με τους φίλους σου/ κι όλους τους συγγενείς σου/ να ευφραίνεται η καρδούλα σου όλο τον άγιο χρόνο/ κι εγώ να περιμένω νάρθει και πάλι ο τρυγητής/ Σεπτέμβρης ο Τρυγομήνας και η συγκομιδή γιορτή/ να είναι για εσένα και για τη φαμελιά σου κι ευτυχισμένος νάσαι!
*Νότα Κυμοθόη λογοτέχνης και εικαστικός
ΜΕ ΑΓΑΠΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΑΠΗ
ΚΑΙ ΑΓΑΠΗ ΓΙΑ ΤΟ ΦΩΣ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ
*Νότα Κυμοθόη λογοτέχνης και εικαστικός
copyright:Nότα Κυμοθόη

Νότα Κυμοθόη"ΑΜΠΕΛΙ ΜΟΥ ΠΛΑΤΥΦΥΛΛΟ" Δοκίμιο © Nότα Κυμοθόη

Άδεια Creative Commons
Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 4.0 Διεθνές 

Δεν υπάρχουν σχόλια: