ΓΝΩΜΗ
"ΩΣ ΑΕΙ ΤΟΝ ΟΜΟΙΟΝ ΑΓΕΙ ΘΕΟΣ ΩΣ ΤΟΝ ΟΜΟΙΟΝ"
Όμηρος, Οδύσσεια
Όπως πάντοτε τον όμοιον οδηγεί ο Θεός ως τον όμοιον
(Απόδοση Νότα Κυμοθόη)
Σάββατο 18 Απριλίου 2020
Τρίτη 7 Απριλίου 2020
Νότα Κυμοθόη "Είδωλον και Εικών" Πολιτισμός
Νότα Κυμοθόη "Είδωλον και Εικών" Πολιτισμός
(Δημοσίευση στο fecbook 5 Απριλίου 2019)
Η λέξη "είδωλον" = ομοίωμα θεού, μορφή, εικόνα, έννοια, ιδέα, προέρχεται από το "είδος", προερχόμενο από το αρχαίο ελληνικό ρήμα "είδω"=βλέπω, γνωρίζω. Το ρήμα αντικαταστάθηκε από το ρήμα "οράω-ορώ" με δύο σημασίες. Τη σημασία βλέπω και γνωρίζω. Περιέχει την έννοια της γνώσης ως είδος, δηλαδή αυτό όπου φαίνεται, αυτό που έχει μορφή, αυτό που έχει σχήμα. Από εδώ προέρχεται και η έννοια "ειδωλολατρεία". Η λατρεία ενός ειδώλου.
Η λέξη "εικών" ή εικόνα, προέρχεται από το αρχαίο ελληνικό ρήμα "είκω"=ομοιάζω και η "εικόνα"=ομοίωμα, ομοιότητα, φάντασμα, παρομοίωση. Ετυμολογικά η λέξη προέρχεται από το αρχαίο ομηρικό ρήμα έοικα, από την αρχαία ιωνική διάλεκτο των αρχαίων Ελλήνων.
(λεξικό αρχαίας ελληνικής γλώσσας Ιωάννη Σταματάκου)
Το 2019 μ.Χ. στην ανατολή αναπαριστούν μορφές θεού με εικόνες και στη δύση με αγάλματα. Η παράσταση θεού σε εικόνες προέρχεται από τα "φαγιούμ" της αρχαίας Αιγύπτου, που εικόνιζαν πρόσωπα νεκρών( η νεκρολογία συμπεριλαμβάνεται μέσα στο χριστιανισμό). Στη δύση, όπου η αρχαία ελληνική θρησκεία του 12θεου αποτελούσε παραστάσεις λατρείας με αγάλματα, επικρατεί η παράσταση με αγάλματα και στο χριστιανισμό κι όχι εικόνων (τύπου φαγιούμ).
Είναι δυνατόν στις ημέρες μας οι "αμόρφωτοι" ιερείς να κατηγορούν δημοσίως ως "αιρετικούς" τους χριστιανούς της δύσης, επειδή λατρεύουν το Θεό με τη μορφή αγαλμάτων;
Επειδή είμαστε Ευρωπαίοι κι επειδή οι χριστιανοί λατρεύουν τον ίδιο Θεό, είτε παρίσταται σε άγαλμα είτε σε εικόνα, ας υπάρξει ο ελάχιστος "σεβασμός" στο Θεό, από κάποιους "φανατικούς-ρατσιστές" αρχιμανδρίτες [(ο τίτλος τους προέκυψε ως προνόμιο που συμφώνησε ο Κ. Παλαιολόγος με τον Μωάμεθ κατακτητή πριν την άλωση της Πόλης, για να άρχουν στα μαντριά των ζώων που διατηρούσαν οι "μανδρίτες" στα Δεσποτάτα (προίκες τόπων οριοθετημένων που δόθηκαν στους γαμπρούς=Δεσπότες = τίτλος από την εποχή των Κομνηνών στην ανατολική ρωμαϊκή αυτοκρατορία ή βυζάντιο όπως το λένε βεβηλώνοντας την αρχαία πόλη)], στη χώρα Ελλάδα, γιατί οι δημόσιες θέσεις τους, προσβάλλουν την ελληνική παιδεία και την ίδια μας τη χώρα.
Ας αλλάξει επιτέλους αυτή η "σκοτεινάγρα" των απόψεων, που σκεπάζει την αλήθεια της γνώσης. Η ανάπτυξη και ο πολιτισμός ας εξαφανίσει αυτές τις θέσεις "φανατισμού και ρατσισμού", που διαχωρίζουν με μίσος τους ανθρώπους. Η γνώση είναι δύναμη και η άγνοια σκοτάδι και φανατισμός.
Photography and writer Nota Kimothoi© Νότα Κυμοθόη
Νότα Κυμοθόη "Είδωλον και Εικών" Κείμενα γνώσης© Nότα Κυμοθόη
ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ 2019© Nότα Κυμοθόη
Σάββατο 29 Φεβρουαρίου 2020
Νότα Κυμοθόη "Ευχαριστώ τους αναγνώστες μου"
Νότα Κυμοθόη
"Ευχαριστώ τους αναγνώστες μου"
Ο χειμώνας, εποχή οπού μέσα στα σπλάγχνα του επώασε το σπόρο, αυτόν οπού για εμένα υπήρξε γονιμοποιός ουσία γραφής. Τον ευχαριστώ αλλά, ταυτόχρονα ευχαριστώ κι όλους τους αναγνώστες μου. Όλους όσους αφιέρωσαν χρόνο από το χρόνο τους διαβάζοντας τα βιβλία μου. Τους άγνωστους, όπου ίσως δεν θα συναντήσω ποτέ. Αλλά και τους γνωστούς, όπου μου αφιέρωσαν χρόνο από το χρόνο τους, για να μιλήσουν για τα βιβλία μου και για τον τρόπο γραφής μου. Αναγνωρίζω όλη τους την κούραση. Αναγνωρίζω όλο τον κόπο των ματιών τους να ταξιδέψουν πάνω στις αράδες της γραφής μου. Σας ευχαριστώ από καρδιάς. Τιμής Ένεκεν είναι το ΕΥΧΑΡΙΣΤΏ αυτό για εσάς, από εμένα, όπου είχατε τη χαρά να με γνωρίσετε μόνον μέσα από τις λέξεις μου.

Αυτές τις λέξεις για τις οποίες αγωνίστηκα ημέρες και νύχτες ατέλειωτες, να τις κάνω προτάσεις οπού να έχουν κάποιο νόημα για όλους. Λέξεις δικές μου είπα, τις οποίες δημιούργησαν οι πριν από εμένα και τους ευχαριστώ όλους γι΄αυτό. Διαβάζω, δεν ησυχάζω. Συγχωρέστε με. Αναγνωρίζω τους κόπους όλων σας και ως ταπεινός εργάτης του λόγου, ως ένα ανυπάκουο παιδί, περιπλανιέμαι αλλά δεν θα εκτροχιαστώ σε κάποια γραφή που δεν θα έχει κάτι να σας προσφέρει. Υπόσχομαι!!! Καλημέρα για να έχει ο χρόνος συνέχεια στο φως. Σε αυτό, όπου μαζί με τους αγαπημένους μου λογοτέχνες πίστεψα και πιστεύω. Είμαι κάτι για εσάς, δεν είμαι; Σας ευχαριστώ. Νότα Κυμοθόη
Νότα Κυμοθόη"Ευχαριστώ τους αναγνώστες μου"© Νότα Κυμοθόη
Δευτέρα 27 Ιανουαρίου 2020
Κριτική για το βιβλίο "Το Λ των λέξεων και του Λόγου" Δοκίμια
Κριτική για το βιβλίο:
ΝΟΤΑ ΚΥΜΟΘΟΗ «Το Λ των Λέξεων και του Λόγου» Δοκίμια, εκδόσεις Οι Αινιάνες 2017
Όταν διάβασα τα δοκίμια της Νότας Κυμοθόη «Το Λ των Λέξεων και του Λόγου» ανεπιφύλακτα
αναγνώρισα πως βρισκόμουν μπροστά σε μια σπάνια, πολυδύναμη, και πολυσήμαντη
προσωπικότητα του έντεχνου λόγου με θεία πνοή......
Περιγράφοντας μας τον μικροαστικό μας περίγυρο με τα τόσα «μυστήρια» που κρύβει, μας
παρουσιάζει ανάγλυφα τον πάσχοντα άνθρωπο, την πάσχουσα ανθρωπότητα που αγνοεί την
δύναμη που κρύβει το Λ των Λέξεων και του Λόγου.
Η Νότα Κυμοθόη δεν υπερβάλει ούτε και ωραιοποιεί τα δρώμενα από το απώτατο χθες μέχρι
σήμερα, μας δίνει όμως αναφορές και ρήσεις λογίων που σηματοδοτούν το δρόμο προς το άνω
θρώσκειν και αφήνει εμάς να βγάλουμε τα συμπεράσματα. Με τις πνευματικές ανακατατάξεις
του καιρού μας και ίσως για να μη λησμονηθούν κάποιες αξίες η Νότα έγραψε αυτό το δοκίμιο-
συμβολή «στον αγώνα του εξανθρωπισμού». Η Νότα Κυμοθόη ενδιαφέρεται για την προβολή του
ανθρωπισμού και αυτό είναι το σημαντικό για τις μέρες μας όπου η υποτίμηση της ανθρώπινης
αξίας τείνει να πάρει διαστάσεις.
Ζωηρότερη εντύπωση μου έκαναν τρεις από τις πολλές αρετές των κειμένων της:
1. Ο βαθύς πολυμερής στοχασμός της και η τέλεια έκφραση της.
2. Το πλούσιο υπόβαθρο ανθρωπισμού και ο έντονος κραδασμός της ψυχής της.
3. Οι αλλεπάλληλες νοηματικά αισθητικές αποκορυφώσεις που καθώς βρίσκονται σε αρμονική
σύζευξη με την Ρουμελιώτικη ιδιοσυγκρασία της, θυμίζουν μια από τις θεμελιακές αρετές της
Λογοτεχνίας.
Ο λόγος της είναι απλός και λιτός σαν τα αντικείμενα που μελετάει, ικανή να μυήσει και τον
αμύητο στη μυστική σαγήνη του δημιουργήματος της. Η επικοινωνία με αυτό είναι άμεση και
καθοριστική.
Όμως η απλότητα αυτή του λόγου της δεν φτάνει ποτέ σε επικίνδυνες απλουστεύσεις. Αντίθετα
είναι νοηματικά εμπλουτισμένη σε τρόπο που να διατηρεί μια επιστημονική πληρότητα και
ακριβολογία. Με απόλυτη και ευρύτατη τεκμηρίωση, με νεότερα – άγνωστα στους πολλούς
μας – στοιχεία και με εμβόλιμα αποφθέγματα μας δίνει ένα από τα πιο καλογραμμένα δοκίμια
που διαβάζονται ευχάριστα γιατί έχουν ξεχωριστό ύφος και μια ζωντάνια γραφής
αξιομνημόνευτης. Τα κείμενα της είναι υπόδειγμα ύφους και γραφής.
Βασίλης Τσακίρογλου
Πέμπτη 5 Σεπτεμβρίου 2019
Νότα Κυμοθόη "Επέτειοι μνήμης και τα γλυπτά του Παρθενώνα"Δοκίμιο
Νότα Κυμοθόη*"Επέτειοι μνήμης και τα γλυπτά του Παρθενώνα"Δοκίμιο
Κάποιοι άνθρωποι πιστεύουν πως όπως σκέπτονται αυτοί, σκέπτονται κι αποφασίζουν όλοι οι άλλοι, δίχως να κατανοούν, πως ο καθένας αποτελεί διαφορετική προσωπικότητα, όποιος κι αν είναι αυτός. Ο λόγος αφορά τα αρχαιοελληνικά γλυπτά του Παρθενώνα, από την πόλη Αθήνα της Ελλάδας, τα οποία κρατά με το "έτσι θέλω" η Μεγάλη Βρετανία, δηλαδή οι Άγγλοι.
Οι επέτειοι μνήμης σκοπό έχουν να θυμίζουν τα ιστορικά γεγονότα και να διδάσκουν μέσα από αυτά και η γνώση της ιστορίας μορφώνει, δηλαδή διαμορφώνει χαρακτήρα στους ανθρώπους.
Παγκοσμίως έχει γνωστοποιηθεί η "κλοπή" των αρχαίων ελληνικών γλυπτών από τον Έλγιν που τα πήρε με βια από τον αρχαίο ελληνικό Ναό του Παρθενώνα της αρχαίας Θεάς Αθηνάς, από την πόλη της Αθήνας, πρωτεύουσα στην εποχή μας, των Ελλήνων, στην Ελλάδα της Ε.Ε..
Υπάρχει άνθρωπος στον πολιτισμένο μας κόσμο, όπου συμφωνεί με την πράξη "κλοπή";
Υπάρχει πολιτισμένος λαός που συμφωνεί με πράξεις "κλοπής";
Υπάρχει πολιτισμός και διδαχή μέσα από αυτόν, σε εκθέματα που έχουν αφαιρεθεί με βια, από άλλη χώρα, δηλαδή εκλάπησαν, για να επωφεληθεί πολιτισμικά μέσα από αυτά, η χώρα η οποία τα κατέχει;
Υπάρχει Έλληνας κι Ελληνίδα που δεν επιθυμεί την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα στη χώρα Ελλάδα;
Υπάρχει άνθρωπος πολιτισμένος που αδιαφορεί γι΄αυτήν την πράξη κλοπής από τον Έλγιν και από την στάση που κρατά επίμονα το βρετανικό Μουσείο της χώρας Βρετανία ή Μεγάλη Βρετανία, που τα κρατά επίμονα στις προθήκες του;
Υπάρχει σύλλογος, οργανισμός, σχολείο, πανεπιστήμιο, φορέας πολιτισμικός ή θρησκευτικός, που δεν θέλει την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα στην χώρα Ελλάδα;
Ενοχλείται μήπως κάποιος ή κάποιοι, για την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα;
Έτσι απλά, βαδίζοντας σε χώρους, όπου ο πολιτισμός διδάσκει, αλλά και οι πράξεις των ανθρώπων οι οποίοι διαχειρίζονται θέματα πολιτισμικής κληρονομιάς, πολιτισμού και γνώσης και κατέχουν θέσεις πολιτικής αλλά και θρησκευτικής εξουσίας, με προβληματίζουν. Και τούτο, διότι κάπου η θρησκεία, έχει πολύ βλάψει την αρχαία ελληνική κληρονομιά και δεν συνάδει ο τρόπος της με τα όσα ηθικά επιθυμεί να διδάσκει. Γιατί υπάρχει κι αυτή η εντολή "ΟΥ ΚΛΕΨΕΙΣ", την οποία έχει ιερή υποχρέωση η χώρα όπου δεν σέβεται άλλη χώρα και η Βρετανία ας την τηρήσει, αλλιώς, ας πάψει να έχει ως προστάτη της τον ...Άγιο Γεώργιο, γιατί υποκρίνεται σε θέματα σεβασμού, πίστης και ηθικής.
Kι αν σε άλλες εποχές, κατάκλεψαν κάποιοι τυχάρπαστοι με βία ιερά τμήματα, που αποτελούν τα ιερά γλυπτά του αρχαίου ιερού Ναού της αρχαίας Θεάς των Ελλήνων Αθηνάς, δίχως να κατανοούν αυτήν την μέγιστη καταστροφή, αυτό δεν σημαίνει, πως η πράξη τους αυτή νομιμοποιείται. Κι αν αυτά τα ιερά αρχαιοελληνικά γλυπτά, αγόρασε από τον κλέφτη και καταστροφέα αλλά και βέβηλο Έλγιν το βρετανικό Μουσείο που στεγάζεται στην χώρα Μεγάλη Βρετανία, αυτό δεν σημαίνει, πως το βρετανικό Μουσείο, απαλλάσσεται από την αποδοχή των κλεμμένων αρχαιοελληνικών γλυπτών μας.
Κι επειδή έχει καταντήσει το θέμα ενοχλητικό, καθώς η αδιαφορία του υπόχρεου, σημαίνει πολλά, ας συνειδητοποιήσουν όλοι και όλες όπου κι αν κατοικούν, με όποια ασχολία κι αν απασχολούν νου και σώμα, αλλά και με όποιες λατρείες λατρεύουν το Θεό, πως τα αρχαία ελληνικά γλυπτά του Παρθενώνα, ανήκουν στον ιερό αρχαίο Ναό της Θεάς Αθηνάς και στην πόλη Αθήνα των Ελλήνων. Αν λοιπόν, κάποιοι αδιαφορούν για τις ιερές θεϊκές ενέργειες και νομίζουν πως η θεϊκή ενέργεια της Θεάς Αθηνάς δεν υπάρχει, απλά εξαπατούν τους αφελείς εαυτούς τους. Διότι, τίποτα ιερό δεν χάνεται και καμιά ιερή θεϊκή ενέργεια δεν έχει χαθεί, όσο κι αν προσπαθούν να την υποτιμήσουν, θα έρθει στιγμή, όπου θα πάθουν ακριβώς αυτό, όπου έπραξαν!!!Η Θεά Αθηνά γυρεύει τα γλυπτά της πίσω, στη χώρα όπου δημιουργήθηκαν!!!
Αυτά λοιπόν τα γλυπτά δεν δανείζονται απ΄ όσους τώρα ακόμα τα κρατούν, αλλά επιστρέφονται ευγενικά και με τιμή στην Ελλάδα!!!
* Η Νότα Κυμοθόη είναι Λογοτέχνης και Εικαστικός
Πνευματικά δικαιώματα © 2019 Νότα Κυμοθόη
Νότα Κυμοθόη"Επέτειοι μνήμης για τα γλυπτά του Παρθενώνα"Δοκίμιο© Νότα Κυμοθόη
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)