"Το αττικό ημερολόγιο" Δοκίμιο
Σε μια ιστορική αναδρομή γνώσης μαθαίνουμε πως οι αρχαίοι Έλληνες και οι αρχαίες Ελληνίδες προγονοί μας, είχαν 12 μήνες, όπως κι εμείς σήμερα. Είχε σημασία η αρχή κάθε μήνα την οποία ονόμαζαν Νουμηνία. Στην αρχαία Αθήνα τιμούσαν την Αρχή του Νέου Έτους την τελευταία ημέρα του απερχομένου. Τιμούσαν τον ΖΕΥ ΣΩΤΗΡΑ και την ΑΘΗΝΑ ΣΩΤΗΡΑ εξασφαλίζοντας την Εύνοια των θεών αυτών. Οι μήνες ήταν σεληνιακοί και είχαν 29-30 ημέρες, σχετιζόμενη η αρχή τους με τη Νέα Σελήνη. Οι γιορτές είχαν σχέση με τους αρχαίους Ολύμπιους Θεούς, τη δύναμη των ιερών τους και τις ασχολίες των ανθρώπων για την εξασφάλιση της σοδειάς τους. Έτσι το ημερολόγιο το χώρισαν σε ημέρες, σε δεκάδες και μήνες σύμφωνα με την τροπή του Ήλιου κι ο χρόνος ολοκληρώνεται με την πλήρη περιστροφή της Γης γύρω από τον Ήλιο. Δεν είχαν δηλαδή εβδομάδες, αλλά δεκάδες. Η πρώτη ημέρα ονομαζόταν Νουμηνία, αλλά και Άνοδος, από την άνοδο της λιτανείας των γυναικών στο Ιερό του Υψίστου Ζηνός, που ήταν στην Ιερή Πνύκα, εκεί, που συγκεντρωνόταν η Εκκλησία του Δήμου. Η κάθε ημέρα ξεκινούσε μετά τη δύση του ηλίου κι όχι όπως τώρα μετά τα μεσάνυχτα. Τον κάθε μήνα, τον είχαν αφιερώσει σε έναν ή δυο αρχαίους Ολύμπιους Θεούς. Και ο κάθε μήνας είχε τρεις δεκάδες. Την 1η δεκάδα που ονομαζόταν: 1η ισταμένου, αύξοντος ή αρχομένου μηνός, 2η ισταμένου κ.λ.π.. Την 2η δεκάδα που ονομαζόταν :1η μηνός μεσούντος, 2η κ.λ.π. και την 3η δεκάδα που ονομαζόταν: 1η φθίνοντος ή απιόντος μηνός, 2η φθίνοντος κ.λ.π.. Την τελευταία ημέρα του μήνα την έλεγαν και ένη.
Το Νέο Έτος, για τους αρχαίους κατοίκους της Αττικής Γης (Αθηναίους) άρχιζε την 1η Εκατομβαιώνος μετά το θερινό ηλιοστάσιο. Ο μήνας αυτός ήταν αφιερωμένος στη γέννηση του ΖΗΝΟΣ και τον τιμούσαν με αρχαίους χορούς 100 πρωτόγεννοι, δηλαδή πρωτότοκοι άνδρες, έτοιμοι για μάχη χορεύοντας κρατώντας ασπίδα και σπαθί (διασώθηκε με τον Πυρρίχιο χορό). Τιμώντας ταυτόχρονα τις γεννήσεις των πρώτων ανθρώπων αποδίδοντας την τιμή στον Ζευ, για τη Δύναμή του και την γονιμότητά του. Ο ΖΕΥΣ είναι γονιμοποιός ουσία για τη γέννηση θεών κι ανθρώπων. Η τιμή οπού αποδίδεται στον Ζήνα από τους Κορύβαντες, Καβείρους, Κουρήτες, τους Ιδαίους Δακτύλους και τους Τελχίνες, βεβηλώθηκε με την πάροδο των ετών , απ΄ όσους αφελείς κι αμόρφωτους "μισούν" τον ΖΕΥ, ονομάζοντας αυτούς δαίμονες, ενώ η αρχαία ονομασία είναι δαήμωνες δηλαδή αυτοί που έχουν γνώση, πείρα, εμπειρία, μύηση. Καμία σχέση δεν έχει με θυσία 100 βοδιών, που ήταν το ιερό ζώο του Ζηνός, όπως γράφουν κάποιοι, για την ονομασία του μηνός. Οι αρχαίοι Ιδαίοι Δάκτυλοι (Μύστες Ιερών ήταν) ήρθαν από την Κρήτη στην αρχαία Ήλιδα κι έκαναν αγώνα δρόμου για τη γέννηση του βρέφους της Ρέας, δηλαδή τιμούσαν τον Ζευ! Έχει σχέση αυτή η εποχή με την εποχή του σιδήρου και την καθιέρωση των Ιερών Μυστηρίων. Οι Ιδαίοι Δάκτυλοι ταυτίζονται με τους Κουρήτες στους οποίους εμπιστεύτηκε η Ρέα την φύλαξη κι ασφάλεια του βρέφους της Ζηνός. Στην αρχαία Ολυμπία υπήρχε ιδιαίτερος βωμός προς τιμήν τους. Σύμφωνα με κάποια αρχαία παράδοση οι Ιδαίοι Δάκτυλοι ήταν τρεις: Ο Κέλμις, ο Δαμναμενεύς και ο Άκμων κι ήταν και οι τρεις τους σπουδαίοι και παντοδύναμοι μάγοι που γνώριζαν τη γνώση της φωτιάς κι άσκησαν πρώτοι την τέχνη του Πολυμήτιου Ηφαίστου επεξεργαζόμενοι το σίδηρο και το χαλκό.
Σύμπτωση λοιπόν, τυχαίο γεγονός ή κλοπή, καθώς γράφουν για 3 μάγους που πήγαν να προσκυνήσουν στο σπήλαιο τον μικρό Χριστό; Σύμπτωση κι αυτό, καθώς η γέννηση του Ζηνός έγινε στο Ιδαίον Άνδρο (σπήλαιο) της Κρήτης, αλλά και του Χριστού σε σπήλαιο της Βηθλεέμ; Πόσο ομοιάζουν αυτές οι δυο αφηγήσεις!!! Και πως με τον καιρό τους ιερούς δαήμονες που τιμούσαν τη γέννηση του Ζηνός τους ονόμασαν δαίμονες; Βεβήλωση αλλά και άγνοια κι καταστροφολογία της αλήθειας.
Ο ΕΚΑΤΟΜΒΑΙΩΝ αποτελεί κλειδί γνώσης και ΥΨΊΣΤΗΣ σημασίας και τιμής για τον αιώνα βασιλείας της Μεγάλης Μητέρας Θεάς και Γέννησης από αυτήν του Ζηνός.
Η χρονολόγηση των ετών γινόταν με βάση τις Ολυμπιάδες. Δηλαδή τη διεξαγωγή Πανελληνίων αγώνων, προς τιμήν των αρχαίων Ολυμπίων Θεών κι ενότητάς τους για το Όμαιμον, Ομόγλωσσο, Ομότροπο κι Ομόθρησκο, που διοργάνωναν οι αρχαίοι Έλληνες, καθώς ζούσαν απλωμένοι και χωρισμένοι σε διάφορους γεωγραφικούς χώρους και τόπους, συγκροτώντας Ένα Ενιαίο Έθνος Δύναμης. Οι αγώνες αυτοί διεξάγονταν μετά το θερινό ηλιοστάσιο κάθε 4 έτη και η τετραετία ονομαζόταν Πενθετηρίς. Χρησίμευαν δε ως χρονική αναφορά γεγονότων, δηλαδή 1ης Πενθετηρίδος, 2ης, 3ης κ.λ.π. Στην αρχαία Ολυμπία (εικόνα) λένε πως τελέστηκαν πρώτη φορά το 776 π. Χ. τοποθετώντας τις βάσεις για έναν Πολιτισμό κοινής συμβίωσης ανθρώπων, προστατεύοντας τους πολίτες και τις πόλεις. Η διδασκαλία και οι γνώσεις που μετέδιδαν διευκόλυναν τη ζωή ώστε να υπάρχει πρόοδος κι ανάπτυξη με ομόνοια και καλές συνεργασίες.
Το αττικό ημερολόγιο καθιερώθηκε το 776 π.Χ. αλλά πήρε την τελική του μορφή το 430 π. Χ. από τον Μέτωνα. Ο Μέτων ήταν άριστος Γεωμέτρης, Αστρονόμος και Αρχιτέκτων. Προσδιορίζοντας τις ισημερίες και τα ηλιοστάσια τοποθέτησε στην αρχαία Αθήνα και στη θέση Ιερή Πνύκα το πρώτο ηλιοσκόπιο ή ηλιοτρόπιο, ακριβώς πίσω από το βήμα του αρχαίου βουλευτηρίου. Από τη θέση αυτή, στο θερινό ηλιοστάσιο, έβλεπαν τον ήλιο να προβάλλει από την κορυφή του Λυκαβηττού. Ενώ έξι μήνες μετά, στο χειμερινό ηλιοστάσιο ο ήλιος έβγαινε από την κορυφή του βουνού Υμηττός. Έτσι προσδιόρισε τις ημέρες και τους μήνες καθώς ο ιερός βράχος της Ακρόπολης ήταν σαν διχοτόμος σε αυτήν τη μετακίνηση του ήλιου στον αττικό ουρανό, που δημιουργούσε ένα τόξο 60°. Ο σπουδαίος αυτός αρχαίος Έλληνας ενώ μας άφησε τόσες γνώσεις, τίποτα από τα έργα του δεν διασώθηκε. Χάθηκαν καταστράφηκαν, κλάπηκαν; Κανείς δεν ξέρει. Από αυτόν άντλησαν γνώσεις ο Κάλιππος, ο Ίππαρχος και άλλοι μεταγενέστεροι.
Το αττικό ημερολόγιο περιλαμβάνει 12 μήνες και είναι ως εξής:
1. Εκατομβαιών: Απόλλων (15 Ιουλίου-15 Αυγούστου)
2. Μεταγειτνιών: Απόλλων (15Αυγούστου-15Σεπτεμβρίου)
3. Βοηδρομιών: Απόλλων (15 Σεπτεμβρίου-15 Οκτωβρίου)
4. Πυανεψιών: Απόλλων(15 Οκτωβρίου-15Νοεμβρίου)
5. Μαιμακτηριών: Ζευς (15 Νοεμβρίου-15Δεκεμβρίου)
6. Ποσειδεών: Ποσειδών (15Δεκεμβρίου-15 Ιανουαρίου)
7. Γαμηλιών: Ζευς και Ήρα (15 Ιανουαρίου-15 Φεβρουαρίου)
8. Ανθεστηριών: Διόνυσος (15 Φεβρουαρίου-15 Μαρτίου)
9. Ελαφηβολιών: Άρτεμις (15 Μαρτίου-15 Απριλίου)
10. Μουνιχιών: Άρτεμις (15 Απριλίου-15Μαϊου)
11. Θαργηλιών: Άρτεμις και Απόλλων (15 Μαϊου-15 Ιουνίου)
12. Σκιροφοριών: Αθηνά (15 Ιουνίου-15 Ιουλίου)
Νότα Κυμοθόη Λογοτέχνης και Εικαστικός
writer Kymothoi Nota©Νότα Κυμοθόη
Copyright ®Νότα Κυμοθόη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου